אתיקה של נתונים

אתיקה של נתונים (Data ethics)

בסרטון הקודם למדתם ששיווק מבוסס ביצועים דורש הרבה נתונים. נתונים יכולים להכיל מידע על תחומי עניין והתנהגויות של משתמשים ואפילו רכישות של לקוחות בודדים. קריאה זו מציגה בפניכם אתיקה של נתונים. לדעת איך לעבוד עם נתוני משתמשים באחריות ובחוקיות הוא קריטי ליושרה של הארגון שלכם, התפקיד והפרויקטים שלכם.

אתיקה של נתונים

אתיקה של נתונים היא המחקר והערכת האתגרים המוסריים הקשורים לאיסוף וניתוח נתונים. כאשר מדובר בנתונים, עסקים מיישמים פרקטיקות אתיות כדי שהם יוכלו:

  • לעמוד בתקנות
  • להפגין אמינות בהגנה על נתוני הלקוחות
  • לוודא שהשימוש בנתוני הלקוחות הוא הוגן וללא הטיה

לעמוד בתקנות (Follow regulations)

מדינות רבות חוקקו חוקים בנוגע ליצירה, רישום, אצירה, עיבוד, שיתוף ושימוש בנתונים המזהים אישית. נתונים המזהים אישית (PID) הם מידע שיכול לשמש לזיהוי, יצירת קשר או מציאת אדם באופן ישיר. וודאו שאתם מודעים לפרוטוקולי אבטחת המידע והפרטיות של הארגון שלכם. פרטיות נתונים מתייחסת לטיפול הנכון בנתונים. איך שאתם אוספים, מעבדים, מנתחים, משתפים, מאחסנים ומוחקים נתונים צריך להיות בהתאם לחוקי הפרטיות של המדינות שבהן הלקוחות שלכם נמצאים.

להגן על נתוני לקוחות (Protect customer data)

אחת הדרכים החשובות להגנה על נתוני לקוחות היא אנונימיזציה של נתונים. אנונימיזציה של נתונים מתייחסת לטכניקות שונות להסוות או להסיר מידע אישי מנתונים כדי להגן על זהויות האנשים. אנונימיזציה של נתונים מתבצעת לעיתים קרובות על נתונים שמגיעים ממקורות מרובים. לאחר שהנתונים נאנונימיים, ניתן לשתף אותם בארגון בצורה רחבה וחופשית יותר. סוגי הנתונים שמאנונימיים לעיתים כוללים שמות, מספרי טלפון, כתובות דוא"ל, תמונות, מספרי חשבונות ועסקאות רכישה.

להשתמש בנתונים בהוגנות וללא הטיה (Use data fairly and without bias)

פרקטיקה אתית נוספת היא לוודא שהנתונים שאתם אוספים ומשתמשים בהם הם לצרכים עסקיים לגיטימיים. שימוש הוגן והגיוני בנתונים גם אומר שאינכם משתמשים בנתונים בצורה מוטה. הטיית נתונים היא סוג של טעות אנוש שמטה את התוצאות בכיוון מסוים. שימו לב שהטיית נתונים אינה זהה לבחירת נתונים מקהל יעד. למשל, נגיד שאתם רוצים לסקור נתונים היסטוריים מלקוחות בגילאי 21 עד 45. זו לא הטיית נתונים. מה שייחשב כהטיית נתונים הוא אם תוציאו מהנתונים את הלקוחות שהחזירו מוצרים כי אינכם רואים בהם נאמנים למותג שלכם. עם זאת, אפילו כאשר כוללים את כל הנתונים הזמינים, אתם לא תמיד חופשיים מהטיה. זה אפשרי אם הנתונים ההיסטוריים היו מקהל שלא ייצג את כל הלקוחות הפוטנציאליים. אם תיצרו קמפיינים פרסומיים עתידיים המבוססים על התנהגויות הלקוחות הקודמות, אתם עלולים להנציח הטיה שלא במודע.

טיפ מקצועי: כדי לצמצם את הסיכון להטיית נתונים, בקשו סקירה עמיתים של הנתונים הקריטיים שאתם מתכוונים להשתמש בהם כדי שתוכלו לשלב פרספקטיבות שונות מיד.

מסקנה מרכזית (Key takeaway)

אתיקה של נתונים היא חשובה כי היא מקדמת את השימוש האחראי בנתוני לקוחות. תמיד היו זהירים לעמוד בחוקי הפרטיות של הנתונים במדינה שלכם ובמדינות שבהן הלקוחות שלכם מתגוררים, הגנו על נתוני לקוחות, והימנעו מהטיית נתונים.