מסחר אלקטרוני

מסחר אלקטרוני תובנות

מהו המונח הנכון: מסחר אלקטרוני, ecommerce, eCommerce, או פשוט ecomm בקיצור? השם והכתיבה של מסחר אלקטרוני התפתחו במהלך 30 השנים האחרונות, כמו גם הטכנולוגיות והכישורים הדרושים לעבודה בתחום זה. קריאה זו מספקת סיכום של התפתחות המסחר האלקטרוני על ידי תיאור ההיסטוריה של המונח ותיאור ארבעה מודלים ייחודיים בתוך המסחר האלקטרוני שהתפתחו במשך השנים.

כמו רוב הדברים באינטרנט, המסחר האלקטרוני — למרות שלא קיים כל כך הרבה זמן — התפתח והשתנה רבות. מה שהתחיל כ-"מסחר אלקטרוני", התקדם במהירות ל-"e-commerce", "ecommerce", או "eCommerce". אבל איך אפשר לדעת איזה מהם להשתמש? בקורס זה, תראו שימוש ב-"e-commerce". זה, בין היתר, בגלל ש-Google Trends — אתר שמנתח את הפופולריות של שאילתות חיפוש מובילות ב-Google Search — מראה שרוב האנשים מעדיפים להשתמש ב-"e-commerce", לעומת "ecommerce" או "eCommerce". מכיוון שהמילה היא שילוב של שתי מילים, השימוש במקף עושה זאת ברור יותר. עכשיו, בואו נדבר על ארבעה מודלים ייחודיים בתוך המסחר האלקטרוני:

  • עסק-לצרכן (B2C)
  • צרכן-לצרכן (C2C)
  • עסק-לעסק (B2B)
  • צרכן-לעסק (C2B)

הערה: כאשר ישות ממשלתית עוסקת בעסקים מקוונים, החלפת המילה "עסק" במילה "מינהל" יוצרת מודלים נוספים של מסחר אלקטרוני כמו עסק-למינהל (B2A) וצרכן-למינהל (C2A). דוגמה ל-B2A היא חברה שמוכרת פתרונות תוכנה לישות ממשלתית שעוסקת במתן רשיונות. דוגמה ל-C2A היא חברה שמאפשרת לצרכנים לתקשר ישירות עם שירות ממשלתי, כמו תשלום חשבונות מים.

מסחר אלקטרוני עסק-לצרכן (B2C)

מסחר אלקטרוני עסק-לצרכן (B2C) הוא הצורה הנפוצה ביותר של מסחר אלקטרוני. זהו התהליך המקוון של עסקים שמוכרים מוצרים או שירותים ישירות לצרכנים. חלקם מייחסים לחברת Pizza Hut האמריקאית את העסקה הראשונה במסחר אלקטרוני (מכירת פיצה באינטרנט). עם זאת, היסטוריונים גם מכירים בכך שלפני מכירת הפיצה הזו, דן כהן מכר אלבום CD לחבר בפילדלפיה ב-11 באוגוסט 1994. חברו שלח את פרטי כרטיס האשראי שלו לשלם עבור האלבום ועלויות המשלוח באמצעות טכנולוגיית הצפנה. אחרים לא יכלו לגנוב את פרטי כרטיס האשראי שלו כי הם היו מוצפנים!

כיום, מסחר אלקטרוני B2C מייצר מיליארדי דולרים בהכנסות מדי שנה, עם עסקאות מוצפנות כמאורע יום-יומי. עם שיווק B2C, יש לך הזדמנויות ליישם את כישורי השיווק הדיגיטלי שלך בדרכים מאוד ספציפיות. לדוגמה, תוכל להתמחות בשיווק חווייתי או שיווק במדיה חברתית, או אפילו תת-קבוצה של שיווק במדיה חברתית שנקראת שיווק באמצעות משפיענים.

שיווק חווייתי, המכונה גם שיווק מעורב, מעודד צרכנים לא רק לקנות מותג או מוצר אלא לחוות אותו. קמפיינים של שיווק חווייתי מעוררים תגובות רגשיות מקהליהם.

שיווק במדיה חברתית יוצר תוכן לפלטפורמות שונות במדיה החברתית כדי להניע מעורבות ולקדם עסק או מוצר.

שיווק באמצעות משפיענים מגייס אנשים משפיעים לתמוך או להזכיר מותג או מוצר לעוקביהם במדיה החברתית.

מסחר אלקטרוני צרכן-לצרכן (C2C)

עם מסחר אלקטרוני צרכן-לצרכן (C2C), אנשים מוכרים מוצרים או שירותים לאנשים אחרים. במילים אחרות, צרכנים קונים פריטים זה מזה. חברת Boston Computer Exchange יצרה את הפלטפורמה הראשונה למסחר אלקטרוני C2C בשנת 1982. קהילה מקוונת של אנשים השתמשה בפלטפורמה זו כדי למכור את המחשבים הישנים שלהם למשתמשים אחרים. עם זאת, הפלטפורמה הידועה ביותר למסחר אלקטרוני C2C היא eBay, שנוסדה בשנת 1995.

כיום, מסחר אלקטרוני C2C עדיין מתרחש בפלטפורמות כמו eBay ו-Etsy. פלטפורמות B2C כמו Amazon גם מארחות מכירות C2C. פלטפורמות מדיה חברתית כמו Facebook גם נכנסו למסחר אלקטרוני C2C עם Facebook Marketplace. שיווק דיגיטלי עבור עסקי C2C נותן עדיפות לכישורים באופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO), יצירת תוכן ומדיה חברתית מכיוון שרוב הצרכנים ב-C2C מוצאים זה את זה באמצעות בלוגים ופוסטים במדיה החברתית. האינטרסים המשותפים שלהם מובילים לעסקאות C2C לקנות ולמכור פריטים.

מסחר אלקטרוני עסק-לעסק (B2B)

מסחר אלקטרוני עסק-לעסק (B2B) מאפשר לעסקים למכור מוצרים ושירותים לעסקים אחרים. עליית השירותים, במיוחד שירותי תוכנה, האיצה את המסחר האלקטרוני B2B. סוג זה של שירות ידוע כשירות תוכנה (SaaS). דוגמה לחברת SaaS היא Salesforce, שנוסדה ב-1999. חברות SaaS, כמו Salesforce, מספקות לעסקים אחרים גישה במנוי לשירותים קריטיים לעסק דרך האינטרנט. לדוגמה, Salesforce מספקת תוכנת ניהול קשרי לקוחות (CRM) שמאחדת מכירות, שיווק ושירותים למסע לקוח מותאם אישית.

כיום, משווקים דיגיטליים לחברות B2B משתמשים בהרבה מהכישורים כמו משווקים דיגיטליים לחברות B2C. עם זאת, קמפיינים שיווקיים B2B דורשים זיהוי מדויק יותר של קהל היעד שלהם. מכירת לעסקים דורשת התמקדות בהעברת ערך מיידי ללקוחות פוטנציאליים. לכן, שיווק דיגיטלי לחברות B2B נוטה להיות יותר אסטרטגי. יכול להיות שיש פחות הזדמנויות להתמחות בסוג אחד של שיווק, כמו שיווק במדיה חברתית, ודגש רב יותר על ניתוחי שיווק ונתונים.

מסחר אלקטרוני צרכן-לעסק (C2B)

הפופולריות של בעלות על עסקים קטנים עזרה לבסס מודל נוסף למסחר אלקטרוני, C2B. עם מסחר אלקטרוני C2B, צרכנים מוכרים את המוצרים או השירותים שלהם לעסקים. פלטפורמות מיוחדות גם ממלאות צורך לעסקאות מקוונות אלה. לדוגמה, Upwork, שנוסדה בשנת 2015, מחברת פרילנסרים לעסקים שעשויים להזדקק לכישוריהם ושירותיהם.

צרכנים שהם משפיענים עשויים גם להיכנס לקטגוריה זו של מסחר אלקטרוני מכיוון שהם עשויים למכור את שירותיהם כדי לקדם את מוצרי החברה. עם המדיה החברתית שממשיכה להרחיב את השפעתה על החלטות הצרכן, מודל המסחר האלקטרוני C2B צפוי גם הוא לגדול.